Min kompis Magen och sötsaker

Äntligen är fastan över! Gissa om havregrynsgröten va underbar nu på morgonen. Magen är fortfarande i chock så jag hoppas att jag får behålla den. Ska nog reda upp sig till slut. Magen ja...


Den har verkligen inte haft det lätt. Stress, ohälsosamma matvanor, inaktivitet och så sötsaker har verkligen plågat stackarn med resultat att den inte riktigt har velat fungera. Jag vet inte när det slår till när jag äter mat men plötsligt så är det panik och jag får lämna igen det jag ätit. Sen sötsakerna...så fort jag ätit något sött har jag känt av magkatarr som inte gett med sig utan medicinering. Med andra ord så får jag låta bli om jag inte vill må illa. Jag sover som dåligt när det känns som att hela magsäcken och upp till halsen ska brinna upp.

Därför är det som bra nu också när jag och kärleken bestämt oss för att ha ett speciellt hälsotema varje månad. Oktobers hälsotema är ingen alkohol och inga sötsaker. Så det är mitt fokus hädanefter. Äter jag bra blir jag mindre sugen också så en bra matplanering gör det lättare.


Jag har hört en historia som jag tycker passar som bra:

Hjärnan och hjärtat diskuterar vilken av dem som chefar över kroppen. 
Hjärnan säger: Klart det är jag som styr, jag är hjärnan och skickar alla signaler.
Hjärtat skrattar och säger: Nej du det är jag som styr, jag är hjärtat och sköter all cirkulation och syresättning. Utan mig händer inget. 
Då kommer magen med tarmarna på släptåg och säger: Hörrni sprättar det är mag och tarmkanalen som styr. 
Både hjärnan och hjärtat gapflabbar åt detta.
Vänta bara så får ni se, säger magen och stänger av hela kanalen. 

Med andra ord är det inte så kul när det inte fungerar. Nu är kroppen mer avancerad än så och det vore ju bäst om allt fungerar och jämvikt råder. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0