Pluggiplugg

Jag utmanade Johan för nästan 3 veckor sedan att komma lite i form innan julen. Som det ser ut nu så ligger jag på -3 kg för de första två veckorna. Så en bra start. Men det är svårt att balansera allt som man känner att man behöver ha lite balans på. Tid, plugg, hälsa, fix hemma, fritid, vila, träning, familj, vänner...
Känns som att det går lite upp och ner och jag har ju fått massa tips av mina pluggande vänner om att första året är ju ofta så att man inte riktigt får in pluggningstekniken. Hur man ska göra för att lära sig det man ska. Har fått göra lite små tester om vilken pluggmänniska jag är och som i alla andra personlighetstester så var jag som vanligt lite av allt. Perfekt för landet lagom. Går ändå rätt bra än om det är rätt intensivt. Känner att på något magiskt sätt så fastnar både det ena och det andra än om jag inte kan förklara hur. Om två veckor så är det dags för jätte tentan i anatomi och en massa examinerande seminarier om omvårdnad, L-ABCDE och lite sådana saker. Måndag och tisdag ska jag ut på fältstudier så då får jag ju se lite av verksamheten man eventuellt kan hamna i. Finns så otroligt många områden.
 
Fått frågorna också om hur jag tänkte när jag valde sjuksköterskeprogrammet och hur jag som älskar att baka helt plötsligt bara slutade. Svaren som maler på i huvudet och jag kan fortfarande inte sätta ut dem i sajberspäjs men jag kan säga att jag valde inte sjuksköterske för att jag tror att det är lättare och mindre stressigt. Bakningen älskar jag fortfarande än om jag känner att passionen har försvunnit någonstans i en resultatrapport. Däremot blir jag såååå less på när jag får stå och lyssna på föreläsningar om hur dåligt allt är i vården, hur jobbigt alla som jobbar där tycker att det är. Nähä! Menar du det? För det mesta så är de som håller dessa föreläsningar inte ens de som jobbar som sjuksköterskor utan någon som känner någon som har en kusin vars fru har en bror som...Alla de funderingarna har jag redan funderat och kommer att fortsätta att fundera över tills jag går i pension.
 
Idag ska vi på dop för en liten go grabb vilket ska bli ett trevligt avbrott i alla studier. Det blir lite fika knytis efteråt och jag och Lotta har fixat lite små kakor. Först funderade jag på att göra en tårta men det blev inte så. Baka doptårtor till 40 personer med dekoration på det blev lite för mycket för studentskan. Än om det hade varit hur kul som helst så har jag bara ett kök och en ugn och tiden fanns inte där. Inte bland allt hjärt och lungräddande, tractus corticospinales lateralis, arcus posterior atlantis och mina andra latiska vänner. Livet är inte alltid så att man hinner allt man tänkt.
 
Har hört att det är många solstormar i helgen och eftersom det är så fint väder så får vi hoppas på lite fina norrsken. Kanske grilla en korv medans. Trevlig helg!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0