Tentadags!

På fredag är det så dags för första tentan. Kärnkompetenser, organisation och lagstiftning. Enda avbrotten jag tillåter mig att ha är mat och träningspaus och nu när jag tänkte uppdatera lite om hur det går. Ja pluggandet ja, det är ju som bara att mata på. Klockan 10.00 på fredag får ni gärna hålla tummarna att det går bra. Vet inte riktigt hur jag ska få in allt i hjärnan men tror att det finns där inne någonstans när jag väl sitter där.
 
Vi har fått börja ta sprutor också, alltså jag har fått sprutor. Vi behöver vaccinera oss mot hepatit och därför har jag fått en fining rakt i axeln så nu värker hela överarmen trots att det är i måndags jag fick den. Har även fått en spruta i samma arm men i nederarmen för att jag ska kunna bli avläst om hur det ser ut med tuberculin, om jag inte fått den sprutan som barn (vilket inte var standard förut och jag inte har kvar något vaccinationskort) så får jag en till spruta med TBC vaccin. Har även fått fota mig för SITHS kort vilket ger mig tillgång till sjukhus och vissa dokumentationsmöjligheter. Vi går snart ut på fältstudier så nu börjar det kännas som att jag får klä mig i sjuksysterkläder äntligen.
 
Nästa termin har vi första långa praktiken då jag kan bli skickad var som helst i hela västerbottensläns landsting till något äldreboende. Så vem vet kanske hamnar jag i Tärnaby. Vore skoj men tror att jag kommer att ha lite problem med att hitta boende där så där på vårvintern. Har fått veta också att om man blir underkänd på praktiken så får man ta ett studieuppehåll så man kan ta igen praktiktiden. Vore ju skoj...Men det ska jag ju inte bli. Funderar lite på att eventuellt söka praktik utomlands också. Kanada, Skottland och Tanzania var några ställen som skolan har utbyte med.
 
Om två veckor är det dags för mig att besöka blodcentralen. Har äntligen fått tummen ur och anmält mig som blodgivare. Känner mig rätt frisk också så proverna visar rätt när jag far dit. Har inte fått lämna blod förut men nu känns det verkligen som att det är mitt ansvar. Ska även ta ett blodprov om en månad ungefär för att se om jag är immun då mot alla sjukdomar jag fått vaccin för.
 
Har fått en idé också då en av mina stentuffa klasskompisar var med i Toughest. Jag ska ha som mål att vara med nästa år. Behöver förlora massor i vikt innan dess bara så att jag ska ha någon som helst chans att vara i närheten av att klara alla hinder. Eller åtminstone något. Däremot har jag ingen plan på att få någon speciell tid. Kan hålla på hela dagen om det skulle vara så. Är det någon som känner för att vara med i mitt lag där vi kan hjälpa varandra genom banan så är det bara att hänga på förberedelserna.
 
Koopa min lilla gris gjorde ett trix häromkvällen. Han satt som vanligt uppe på bröstkorgen när han kom på att han behövde klia sig på sin baktass. Hux flux hade han gjort en kullerbytta ner i knät på mig. Han såg lite kränkt ut. Var inte direkt ett trix han planerat att genomföra. Han landade i alla fall mjukt och gjorde inte illa sig. Snäll som jag är började jag gapskratta men har lovat att jag ska hålla fast honom bättre till nästa gång.
 
Nä tillbaka en sväng till webbföreläsningarna innan läggdags.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0